Tiedotteet

Taitoa tuottaa selvityksen vaihtoehdoista: Näin Varsinais-Suomen maakunnan talous- ja henkilöstöhallinnon tukipalvelut tulisi ratkaista

11.04.2017

Varsinais-Suomen maakuntaliitto tilasi Taitoalta talous- ja henkilöstöhallinnon (TAHE) tukipalvelujen selvityksen maakuntauudistuksen valmistelua varten. Selvitys pohjustaa päätöksiä tulevan maakunnan tukipalveluista.

Taitoa tuottaa selvityksen huhti–kesäkuun aikana. Tuleva Varsinais-Suomen maakunta on henkilöstömäärältään Suomen toiseksi suurin. Maakuntaselvitystä varten Taitoalla on oma asiantuntijatiimi ja se toteutetaan mallilla, joka on nopeasti monistettavissa eri maakuntien tarpeisiin.

Selvityksessä Taitoa antaa asiantuntijanäkemyksensä uuteen maakuntaan siirtyvästä TAHE-tukipalvelujen henkilöstöstä, tulevista volyymeista mm. laskujen käsittelyssä ja palkanlaskennassa sekä tarkoituksenmukaisista tuotantojärjestelmistä. Taitoalla on vuosien vahva osaaminen maakuntauudistusta vastaavista merkittävistä muutoshankkeista. Selvityksessä otetaan huomioon maakuntien saama TAHE-tukipalvelujen valmisteluohjeistus ja sen keskeiset tavoitteet.

Maakuntien tulee vuoden 2017 aikana ryhtyä toimenpiteisiin sellaisten yhtiöiden valitsemiseksi tai perustamiseksi, joilta ne tulevat ostamaan talous- ja henkilöstöhallinnon tukipalvelunsa. Valinnassa suositellaan hyödyntämään jo olemassa olevia palvelukeskuksia (nykyiset in house -yhtiöt ja liikelaitokset) sekä suosimaan yhteistyötä yli maakuntarajojen.

– Tarvitsemme uudistuksen jatkovalmistelua varten riittävän tietopohjan TAHE-palveluista. Vielä ei ole tukipalvelutuottajan valinnan aika, vaan haluamme asiantuntevan analyysin eri ratkaisuvaihtoehdoista päätöksenteon pohjaksi, toteaa Varsinais-Suomen maakuntauudistuksen muutosjohtaja Laura Leppänen.

Lisätietoja:
Sari Kujala
, kehitysjohtaja, Kunnan Taitoa Oy, p. 020 610 9095, sari.kujala@taitoa.fi
Laura Leppänen, muutosjohtaja, Varsinais-Suomen liitto, p. 040 767 4364, laura.leppanen@varsinais-suomi.fi

Kunnan Taitoa Oy on kunta-alan suurin valtakunnallinen talous- ja henkilöstöhallinnon toimija, jonka omistaa lähes 200 kuntayhteisöä: kuntia, kuntayhtymiä, sairaanhoitopiirejä, maakuntaliittoja ja näiden konserniyhtiöitä. Taitoa toimii seitsemän maakunnan alueella ja sillä on jo nyt valmiudet tuottaa TAHE-palveluja tuleviin maakuntiin. Se on panostanut määrätietoisesti volyymitietojen käsittelyrutiinien automatisointiin, kuten robotiikkaan, ja syventänyt osaamistaan konsernitilinpäätöksissä. Taitoa osallistuu vahvasti myös valtakunnalliseen kunta- ja maakuntatiedon standardointityöhön sekä reaaliaikaisen, vertailtavan taloustiedon saatavuuden parantamiseen.

Tilaa uutiskirje

Lähettämällä lomakkeen tilaat kuukausittain sähköpostitse lähetettävän uutiskirjeemme, ja hyväksyt samalla tietosuojaselosteemme.
Käythän lähetyksen jälkeen hyväksymässä sähköpostissasi lähettämämme varmistusviestin, niin lisäämme osoitteesi postituslistalle.