Haastattelut

‹ Takaisin

Taitoa on edelläkävijä robotiikassa – robotit huolehtivat rutiineista, ihmiset asiantuntijatöistä

Taitoa on edelläkävijä robotisaatiossa

Taitoa on ensimmäisten joukossa ottanut ohjelmistorobotit mukaan talous- ja henkilöstöhallinnon prosesseihin. Robottien on todettu parantavat prosessien läpimenoaikaa ja laatua – ja samalla Taitoan asiantuntijoille jää enemmän aikaa käyttää omaa vahvaa osaamistaan asiakkaiden hyödyksi.

Ohjelmistorobotti voi kuulostaa vähän etäiseltä, mutta jos sille antaa nimen Pentti, niin kuin Taitoassa, on siihen helppo suhtautua.

– Ohjelmistorobottia kannattaa ajatella yhtenä työntekijöistä. Olemme kokemuksen kautta oppineet, missä asioissa se pääsee loistamaan, kertoo Taitoan ICT-kehityspäällikkö Arto Lehtokari.

Väsymättömille roboteille löytyy Taitoasta paikkansa, sillä talossa käsitellään esimerkiksi 1,5 miljoonaa ostolaskua vuodessa. Se on massaltaan niin iso määrä, että ohjelmistorobotiikasta saadaan selkeää hyötyä.

– Aiemmin Suomessa ei ole ollut näin isoja talouden palvelukeskuksia, joita robottien käyttöönotto hyödyttäisi. Me olemme alallamme robotisaation kärjessä. Strategiamme pohjana on uusien teknologioiden hyödyntäminen – sama koskee myös palvelulupausta asiakkaillemme, kertoo Taitoan kehitysjohtaja Sari Kujala.

Asiantuntijat kouluttavat robotit

Pentinkaltaisten ohjelmistorobottien tehtävänä on huolehtia yksitoikkoisista rutiineista, kuten tietojen tarkistuksesta, ja jättää ihmiselle aikaa asiantuntijuutta vaativiin tehtäviin. Robottien hyödyntäminen nopeuttaa prosessien läpimenoaikaa ja karsii inhimillisiä virheitä eli parantaa kokonaisuudessaan palvelun laatua.

– Sekä toimialamme että yhteiskuntamme muuttuu hurjaa vauhtia, ja muutoksessa tarvitsemme tällaisia välineitä, jotka vähentävät rutiinityötä. Taitoa on täynnä ihmisiä, jotka tuntevat työsopimukset, lait, säädökset sekä asiakkaille räätälöidyt toimintatavat. Robottien avulla osaajamme voivat keskittyä syvemmin taloushallinnon erityiskysymyksiin sekä asiantuntija-avun antamiseen asiakkaillemme, selventää Kujala.

Taitoan ensimmäisessä pilottiprojektissa ohjelmistorobottia testattiin ostolaskujen reitittämisessä. Pilotissa ostolaskujen asiantuntijat olivat mukana kouluttamassa robottia, ja lopputuloksena robotin ominaisuuksista opittiin paljon.

– Huomasimme, että ostolaskujen reitittäminen oli vielä liian vaikea tehtävä robotille. Pilotin jälkeen päätimme hyödyntää robottia tietojen tarkistuksessa, mikä sopii sille erinomaisesti, kertoo Lehtokari.

Käytössä aina parhaat ohjelmistot

Seuraavaksi robottia hyödynnetään Taitoan asiakaspalvelussa henkilötietojen perustamisessa ja pian robotti aloittaa työt täsmäyttämisessä kirjanpitopuolella. Tulevaisuudessa tarkoitus on levittää robotteja vielä laajemmin eri toimintoihin.

Siksi Taitoa seuraa jatkuvasti robottien kehittymistä ja on valmis kokeilemaan uusia ohjelmistoja omien prosessiensa sujuvoittamisessa. Lehtokarin mukaan ohjelmistorobotiikan tarjonta on vielä nuorta.

– Markkinoilta ei löydy vakiintuneita ratkaisuja, vaan ne kehittyvät jatkuvasti ja palvelevat varmasti meidänkin tarpeitamme paremmin tulevaisuudessa. Myös oman osaamisemme kehittämiseksi haluamme kokeilla uusia ohjelmistoja, joten seuraamme robotisaation kehitystä tarkasti. Haluamme olla mukana edistämässä digitalisaatiota toimialallamme, emme vain omassa toiminnassamme, sanoo Lehtokari.

Tilaa uutiskirje

Lähettämällä lomakkeen tilaat kuukausittain sähköpostitse lähetettävän uutiskirjeemme, ja hyväksyt samalla tietosuojaselosteemme.
Käythän lähetyksen jälkeen hyväksymässä sähköpostissasi lähettämämme varmistusviestin, niin lisäämme osoitteesi postituslistalle.