Blogi

‹ Takaisin

Missio mielessä – asiakas keskiössä

Tanja Peltovuoma

Asiakkuusjohtaja

27.1.2016

Julistamme Taitoan manifestissa halua tarjota kaikille kuntatoimijoille yhtäläiset mahdollisuudet hyvään julkiseen taloudenpitoon ja päätöksentekoon.
Asiakaskeskeisyys, asiakaskokemus ovat päivän kuumia sanoja, joita yritykset runsaasti viljelevät viestinnässään. Mutta mitä on olla aidosti ja läpikotaisin asiakaslähtöinen?

Meillä ei pitäisi olla hirveästi eroa siinä, ajattelemmeko toimintaa asiakaslähtöisesti vai yrityslähtöisesti, mikäli missio rakentuu täsmälleen oikeaan ja järkevään tarpeeseen. Ja siinä vaiheessa, kun koko henkilöstö tekee töitä saman mission eteen, eroa ei ole enää ollenkaan. Tämän vuoksi kaiken a ja o on se, että missio on sellainen, ettei kenenkään tarvitse tehdä töitä arvomaailmansa vastaisesti. Taitoassa teemme työtä yhteisen hyvän eteen, jossa jokainen säästetty euro kilahtaa samaan, yhteiseen kirstuun. Sen suhteen on helppoa hengittää.

Taitoa on kehittänyt nyt viisi vuotta yhdessä kuntatoimijoiden kanssa talous- ja henkilöstöhallinnon palveluita. Viime vuoden iso ponnistus oli yhtenäiseen asiointimalliin siirtyminen, jolloin käyttöön otettiin tiketöintijärjestelmä ja keskitetty puhelinpalvelu. Tietysti näin iso arjessa näkyvä muutos on herättänyt paljon keskustelua ja mielipiteitä. Välillä on tehnyt kipeääkin – molemmin puolin.

Asiakaslähtöisyys on ihan eri asia kuin se, että asioita tehdään juuri niin kuin kulloinenkin asiakas haluaa. Taitoa vastaa palveluiden tasaisesta, hyvästä laadusta ja on sitoutunut kustannustehokkaaseen toimintatapaan. Muutoksia pitää käydä asiakkaan kanssa yhdessä läpi, asiakasta kuunnellen. Toimintamallit eivät ole koskaan valmiita, jatkuvaa huoltoa tarvitaan. Tämän vuoksi meillä Taitoassa kokoontuu virtuaalisesti asiakkaiden kanssa kehittäjäfoorum. Käynnistimme toiminnan viime vuonna ja kuukausittain asiakkaiden edustajia oli linjojen päässä 10 – 20 eri puolelta Suomea. Erityisen hedelmälliseksi yhteisen kehittämistyön teki se, että myös meidän yhteistyökumppani järjestelmäpuolelta osallistui jokaiseen kokoukseen.

Yhdessä on saatu paljon kehittämisen toimenpiteitä maaliin, yksistään palvelupyyntöjärjestelmään on saatu asiakkaan toivomia toiminnallisia muutoksia jo tusina toteutettua. Ja tässä tulee vahvistettua sekin, että jaettu ilo on todellakin kaksinkertainen ilo. Erilaiset kuntaorganisaatiot eri puolilta Suomea tuovat hyviä näkökulmia yhteiseen mietintämyssyyn. Yhteinen kehittäminen on juuri sitä, että yhdessä kootaan niitä rakennuspalikoita, joilla tehdään asiakkaidemme menestystä todeksi. Kun hyvä tekemisen meininki löytyy, on tuumasta toimeen joskus hyvinkin lyhyt matka!

Tilaa uutiskirje

Lähettämällä lomakkeen tilaat kuukausittain sähköpostitse lähetettävän uutiskirjeemme, ja hyväksyt samalla tietosuojaselosteemme.
Käythän lähetyksen jälkeen hyväksymässä sähköpostissasi lähettämämme varmistusviestin, niin lisäämme osoitteesi postituslistalle.