Haastattelut

‹ Takaisin

Lean – Taitoan asiakkaita varten

Taitoan olemassa olon perusta on tehostaa asiakkaidensa talous- ja henkilöstöhallinnon prosesseja. Erilaiset resurssit mukaan lukien osaamispääoma ovat tehokkaammassa käytössä, kun palveluita on tuottamassa asiakkaiden yhteisesti omistama palvelukeskus. Suunnitteilla oleva yhdistyminen KuntaPron kanssa lunastaa näitä odotuksia niin kuin myös uusin tuotteemme, sähköinen allekirjoitus, joka vie dokumenttien allekirjoittamisen ja tallennuksen uudelle tasolle samalla, kun ihmisten aikaa vapautuu olennaisimpaan; vuorovaikutukseen toistensa kanssa.

– Taitoa koulutti vuonna 2017 asiantuntijoistaan neljä Lean-muutosagenttia vahvistamaan jatkuvan parantamisen ja ketterän kehittämisen toimintamallien käyttöön ottamista. Tavoitteenamme on kehittää joustavia ja samalla standardoituja asiakkaan tarpeita vastaavia prosesseja yhdessä asiantuntijoidemme ja asiakkaidemme kanssa. Heidän työnsä tukee vahvasti myös digitalisaation ja automatisaation edistämistä eri prosesseissa, kertoo Taitoan Lean-ohjelmasta vetovastuussa oleva kehityspäällikkö Tarja Paunonen.

– Muutosagentit ovat kuluvan vuoden aikana tuoneet kehitystyöhön Lean-työkalujen hyödyntämiseen liittyvää osaamista ja yhdessä asiantuntijoiden kanssa tukeneet prosessien itsearviointityötä, jossa yhteisten havaintojen pohjalta on löydetty uusia työtapoja. Uudet työnteon tavat ovat tehneet prosesseista tuottavampia, niissä on vähemmän virheitä ja samalla työtyytyväisyys sekä työn hallinta asiantuntijoilla on parantunut. Yhteisen kehittämisen myötä ihmisten osaamista päästään hyödyntämään laajemmin. Leanin avulla vahvistetaan näin kulttuuria, joka perustuu Taitoan ihmisiä kunnioittaviin arvoihin: yhdessä onnistuminen, avoimuus ja vaikuttavuus, kuvailee Tarja Taitoassa tehtyä kehitystyötä.

Lean-ohjelmissa lähdetään tyypillisimmin liikkeelle siitä työstä, josta asiakas hyötyy eniten. Taitoassa emme ole halunneet pelkästään tunnistaa asioita, joita voimme tehdä paremmin, vaan missä meidän tulee yhdessä asiakkaan kanssa onnistua toteuttaaksemme visiomme tehokkaista ja tuottavista talous- ja palkkahallinnon prosesseista. Tulemme jatkossa asiakasuutisissamme kertomaan, minkälaisia jatkuvan parantamisen askeleita olemme ottaneet palvelujen kehittämisessä.

Ole yhteydessä, jos haluat keskustella Leanistä kanssani.

Tarja Paunonen
kehityspäällikkö
0206109701
tarja.paunonen@taitoa.fi

Tilaa uutiskirje

Lähettämällä lomakkeen tilaat kuukausittain sähköpostitse lähetettävän uutiskirjeemme, ja hyväksyt samalla tietosuojaselosteemme.
Käythän lähetyksen jälkeen hyväksymässä sähköpostissasi lähettämämme varmistusviestin, niin lisäämme osoitteesi postituslistalle.