Blogi

‹ Takaisin

Järjestelmien monimutkaisuus ja ihana yksinkertaisuus

Jarkko Turkki

Johtaja, tuotehallinta

27.1.2016

Taitoa on tehnyt määrätietoisesti töitä ohjelmistojen kirjon vähentämiseksi ja pikkuhiljaa työ tuottaa tulosta. Tavoiteprosessien mukainen toiminta edellyttää yhtenäisiä hallittavampia ratkaisuja. Kustannustehokkuuden edellytyksenä on luopuminen asiakaskohtaisesti muokatuista ohjelmistoista. Taitoan mallissa hyödynnämme markkinoilta saatavilla olevia ohjelmistoja ensisijaisesti pilvipalveluna, mutta olemme määritelleet järjestelmäarkkitehtuurin tietyiltä osin palvelukeskustoiminnalle sopivaksi. Palaan tähän aiheeseen myöhemmin julkaistavissa blogeissa ja avaan toimintamalliamme, jolla pystymme tuottamaan kustannustehokkuutta moniasiakasympäristön hallinnan ja kehittämisen osalta.

Ohjelmistokirjon vähentäminen on ollut Taitoan kannalta haastavaa. Taitoan ensisijaisesti hyödyntämän taloushallinnon tai palkanlaskentaohjelmiston osalta asiakkaat ovat olleet erityisen tarkkoja ohjelmiston vaihdosta, koska he käyttävät samaa ohjelmistoa. Esimerkiksi talouden ja palkkojen raportit ovat tulleet Taitoan palvelutuotannon käytössä olevasta ohjelmistosta, joten intressi vaikuttaa valintaan on selkeä. Vanha toimintamalli on ollut raskas hallittavuudeltaan ja asiakkailla on erilainen palvelukokemus erilaisissa ohjelmistoissa.

Sen sijaan, että mainostaisimme jo vuosia Taitoalla pilvessä olleita ohjelmistoja, on aika ajatella uudella tavalla. On aika tarjota asiakkaille yhdenmukainen näkymä Taitoan palveluihin ja jättää ohjelmistot Taitoan murheeksi. Mutta miten tämä on mahdollista, jos asiakkaat ovat kytköksissä käyttämiimme ohjelmistoihin? Minäpä kerron.

Ensimmäinen ja tärkein tehtävä on kerätä asiakkaiden tarvitsemat palvelut yhteen näkymään. Tämä näkymä on Taitoan asiakasportaali, jonka osalta pilotit ovat nyt meneillään. Jatkossa asiakas ei enää kirjaudu Taitoan palvelutuotannon ”moottoriin” taloushallinnon tai palkanlaskennan ohjelmistoon saadakseen tarvitsemansa palvelut, vaan palvelut koostetaan heille helppokäyttöiseen asiakasportaaliin.

Lisäksi meidän on otettava asiakkaan ja Taitoan välillä kulkevat tiedot haltuun. Tarvitsemme paljon tietoa asiakkaan käyttämistä ohjelmistoista ja osa tiedosta kulkee meiltä takaisin asiakkaan ohjelmistoihin. Tämä vaihe on toteutettu Taitoan palveluväylällä – asiakkaan ja Taitoan välillä kulkeva tieto ohjataan yhteen palveluväylään, joka toimii postin jakajana oikeiden osoitteiden välillä. Mikä parasta, tämä palveluväylä voidaan opettaa muuntamaan osoitteita oikeaan muotoon, jotta posti kulkee perille. Tällä vältetään kalliit muutoskulut liittymien osalta.

Vaikka palveluita tarjotaan mielellään sähköisesti helposti saatavana, asiakasta ei toki unohdeta. Siitä pitävät huolen Taitoan asiakasvastaavat. Mutta palvelut tuodaan helposti saataville ja jatkossa asiakkaan ei tarvitse murehtia mitä järjestelmää käytetään. Olen usein todennut, että kompleksisissa kokonaisuuksissa yksinkertainen toimintamalli on kaunista ja toimivaa. On aika jättää monimutkainen järjestelmäkeskeinen maailma erilaisine ohjelmistoineen taakse ja keskittyä ottamaan palvelusta hyödyt irti.

Tilaa uutiskirje

Lähettämällä lomakkeen tilaat kuukausittain sähköpostitse lähetettävän uutiskirjeemme, ja hyväksyt samalla tietosuojaselosteemme.
Käythän lähetyksen jälkeen hyväksymässä sähköpostissasi lähettämämme varmistusviestin, niin lisäämme osoitteesi postituslistalle.