Haastattelut

‹ Takaisin

Itä-Savosta sotelle mallia – avoimin mielin ja rajoja ylittäen

Savonlinnan seudulla toimiva Itä-Savon sairaanhoitopiirin kuntayhtymä Sosteri on etulinjassa uudistamassa toimintaansa potilaiden ja asiakkaiden hyvä ja sujuva hoito lähtökohtana. Johtamismallin uudistamisella hoito on oleellisesti nopeutunut hoitotuloksen kärsimättä. Tervetuloa tutustumaan ajatuksiaherättävään Itä-Savon malliin.

Itä-Savon sairaanhoitopiiri Sosterin johtaja PANU PEITSARO on silminnähden innostunut kertoessaan, mitä kaikkea on tapahtunut niinä kymmenenä vuotena, kun organisaation toimintaa on myllätty. Lähtökohtana on ollut hoidettava, ei organisaatio tai sen toimintamallit.

Perusterveydenhoitoa, erikoissairaanhoitoa ja sosiaalihuoltoa on integroitu niin, että potilaan matka kodista hoidon ja kuntoutuksen kautta takaisin normaaliarkeen olisi mahdollisimman nopea ja joustava.

– Otetaan vaikka tekonivelleikkaus kuntoutuksineen. Aikaisemmin siihen on mennyt noin 200 päivää, meillä normikesto on 80 vuorokautta ja nopeimmillaan homma on hoitunut 55 päivässä, sanoo Peitsaro.

Itä-Savon sairaanhoitopiirissä on luovuttu vanhanaikaisesta siilojen johtamisesta ja siirrytty asiakaslähtöiseen prosessien ohjaamiseen, jossa potilaan hoitoaika on mahdollisimman lyhyt. Olemassa olevissa siiloissa, eli perusterveydenhuollossa, sosiaalipalveluissa ja erikoissairaanhoidossa, johdetaan edelleen henkilöstöä, resurssien hallintaa ja osaamista. Sen sijaan palvelutuotantoa johdetaan kolmessa ydinprosessissa, jotka ovat kiireellinen hoito, kiireetön hoito ja asumis- ja hoivapalvelut. Integroitu hoito etenee ripeästi vaivan diagnoosista, hoidon ja kuntoutuksen kautta takaisin normaalielämään.

Toimintamalleja Sosteriin vakutuusmaailmasta

Vuonna 2015 Suomessa oli työikäisillä Kela-korvattuja sairauspäiviä 14,3 miljoonaa vuorokautta. Kun hoitopäivän hintalappu on 350 euroa, niin menetettyjen työpäivien loppusummaksi tulee yli 5 miljardia vuodessa. Eniten tässä maksaa turha odottelu jonoissa. Eikä jonottaminen ole kovin hauskaakaan.

Sosterin uuden toimintamallin taustalla on sama logiikka, jolla pyöritetään vakuutusyhtiön sairaalaa. Jokainen päivä, jolloi työterveysvakuutettu ei ole töissä, maksaa vakuutusyhtiölle keskimäärin tuon 350 euroa päivässä. Kun hoitoketju toimii kuin liukuhihna, saadaan aikaan suorastaan hurjia säästöjä. Samalla kannattaa panostaa hoidon laatuun, ettei vaiva uusiudu, vaan paranee mahdollisimman pian.

– Kun potilaan polven eturistiside repeää totaalisesti, perinteisen julkisen sairaalan hoitoketjussa sen kuntoon saaminen kestää helposti jopa yli puoli vuotta. Tämmöisessä vakuutusmallissa potilas on työkykyinen reilussa kuukaudessa, Peitsaro todistaa ketterän mallin etuja.

– Julkisella puolella pyöritetään abstraktia rahaa. Mallia pitäisi ottaa toimialoilta, joissa rahaa ei voida eikä haluta käyttää tehottomasti.

Järjestelmän osat toimivampaan järjestykseen

Sosterin organisaatiomallissa käytetään pääosin kahta työkalupakkia: lean eli ketterä johtaminen sekä prosessijohtamisen työkalut.

Ketterä toimintamalli tarkoittaa muun muassa sitä, että kaikki 1 600 sosterilaista on kutsuttu vaikuttamaan omiin ja muidenkin työtapoihin.

– Jos kukin työntekijä keksii vaikka neljä parannusideaa vuodessa, niin tarvittaisiin aikamoinen johtoryhmä ideoimaan, että saataisiin vastaavat muutokset aikaan. Muutos on mahdoton, jolleivät juuri oman työnsä asiantuntijat tunnista ongelmia ja keksi parempia ja tehokkaampia työtapoja. Viisaus asuu työntekijöissä ja toiminnan kehittäminen vaatii avointa vuoropuhelua, luottamusta, arvostusta sekä työstään innostuvaa ja oppivaa henkilöstöä.

Tarkoituksena on luoda ilmapiiri, jossa kaikki kyseenalaistavat omaa tapaansa tehdä työtä. Lean, eli ketterä toimintatapa, keskittyy vaikka vastaanoton tai leikkaussalin toiminnan optimointiin. Prosessijohtamisella tarkoitetaan tässä yhteydessä sitä, että katsotaan ulos leikkaussalista tai lääkärin vastaanottohuoneesta ja nähdään potilaan koko hoitoketju sekä parannetaan sen toimintaa moniammatillisella suunnittelulla.

– Potilaalle ei merkitse juurikaan se, kestääkö itse operaatio 15 minuuttia tai puoli tuntia, jos toimenpiteiden välillä on viikkojen odottelu, jatkuvat kivut tai työkyvyttömyys, kiteyttää Peitsaro.

Sote-uudistuksen sudenkuoppia

Sosteri kehittää nyt toimintaansa myös yhdessä Essoten – Etelä-Savon sosiaali- ja terveyspalvelujen kuntayhtymän kanssa, tavoitteenaan maakuntamalli.

Mallit ovat tältä osin kuitenkin hakusessa koko maassa, Sosterissa sen sijaan on oltu jo kymmenen vuotta muutoksen eturintamassa.

Sote-uudistuksessa puhutaan niin horisontaalisesta kuin vertikaalisestakin hoitoketjusta. Oli lopullinen himmeli millainen tahansa, se vaatii toimiakseen luotettavat tietojärjestelmät.

– Tulevassa monituottajamallissa ei voida vielä vuosiin taata tehokkaita asiakasprosesseja nykyisillä tietojärjestelmillä, pelkää Sosterin toimintaa ja muutosta johtava Peitsaro.

Paljon on vielä ratkottavaa, kun Suomen sosiaali- ja terveydenhoitoa myllätään uuteen, toimivampaan ja halvempaan kuosiin. On kuitenkin lohdullista, että toimiviakin malleja on ja että niitä on jo ehditty koeponnistaa.

Eikä kaikkea siis tarvitse keksiä uudelleen.

Artikkeli on julkaistu Taitoa-lehdessä 1/2017. Lue koko lehti!

Tilaa uutiskirje

Lähettämällä lomakkeen tilaat kuukausittain sähköpostitse lähetettävän uutiskirjeemme, ja hyväksyt samalla tietosuojaselosteemme.
Käythän lähetyksen jälkeen hyväksymässä sähköpostissasi lähettämämme varmistusviestin, niin lisäämme osoitteesi postituslistalle.